Din varukorg är för närvarande tom!

Ingen lust att läsa? Tryck på play och luta dig tillbaka (enbart på svenska)
När tysken släppte sargen och gick all in
Det finns bilar som är snygga. Det finns bilar som är snabba. Och så finns det bilar som förändrar världen. Audi Ur-quattro tillhör den sista kategorin. Den ser kanske ut som en kantig coupé som lika gärna kunde köras av en gympalärare på 80-talet, men sanningen är att den här maskinen sparkade ner hela motorsportens gamla hierarki och ritade om hela kartan.
Denna bilen är till salu på Collecting Cars – Klicka här för att komma till auktionen!

Bensin, hårspray och framtidstro
Men Ur-quattron är inte bara motorsport. Den är 80-tal på fyra hjul. Kolla in interiöre, tygmönstret ser ut som en kombination av slipsar från NK och soffkuddar från DDR. Rattsnurran med ”turbo”-märke är lika kaxig som att ha ”Metallica” spraymålat på skolväskan. Och fälgarna… de är inte bara fälgar, de är ett soundtrack av VHS-brus, axelvaddar och en framtidstro som luktade bensin och hårspray.
Det fina är att bilen inte försökte vara något annat än det den var: rå, ärlig och kompromisslös. Den gick inte runt och låtsades vara lyxig som en BMW eller sofistikerad som en Mercedes. Den var en maskin byggd för fart, för grusvägar, för det där ögonblicket när turbon laddar och du inser att du plötsligt sitter i förarsätet på bilhistorien.
Mer än en klassiker
Och idag? Ja, Audi Ur-quattro är mer än en klassiker. Den är en påminnelse om när bilvärlden faktiskt vågade ta risker. När man kastade reglerna åt sidan, byggde något tokigt och det fungerade. En bil som förvandlade rally till rock’n’roll, och som fortfarande får oss bilkulturromantiker att drömma om svettiga handskar, doften av bränt gummi och ropande speakerröster i FM-radion.
Audi Ur-quattro är ett kantigt tyskt ”Fuck You” till fysikens lagar.
Fakta: Audi Ur-quattro
- Produktion: 1980–1991
- Toppfart: ca 220 km/h
- 0–100 km/h: ca 7,1 sekunder (första versionen, 200 hk)
- Vridmoment: 285 Nm
- Drivning: Permanent fyrhjulsdrift (quattro)
- Vikt: ca 1 290 kg
- Designer: Giorgetto Giugiaro (Italdesign) stod för grundformen (Audi 80/Coupé). Ur-quattron vidareutvecklades av Audi under Ferdinand Piëch med breda skärmar, spoiler och rallyanpassning.
- Runbox gillar: Första sportbilen i storproduktion med permanent fyrhjulsdrift. Bilen som förändrade rallyt för alltid och satte Audi på kartan.

Audi lärde världen dansa på grus
När den kom 1980 var det som att någon uppfann elgitarren i en värld full av blockflöjter. Rallyt hade dittills dominerats av bakhjulsdrivna maskiner som behövde styras lika mycket med mod som med ratt. Audi rullade in med sitt ”quattro” och plötsligt såg konkurrenterna ut som att de försökte dansa breakdance på blankis. Resultatet? Audi sopade banan och skapade Group B-legenden.



Ta med dig känslan av motorsport i alla väder
-
Nyckelring – Sparco
15,00 € -
Ferrari T-shirt från Puma
95,00 € -
Keps – Martini Racing Sparco Blå och röd
80,00 € -
Sparco Paraply
35,00 € -
Sparco Martini Racing Solglasögon
99,00 €
Vill du sälja en entusiastbil?
Fyl i nedan så tar vi kontakt och hittar rätt marknadsplats för dig.
Lämna ett svar