Ingen lust att läsa? Tryck på play och luta dig tillbaka (enbart på svenska)

När Lotus gav Corvette vingar

Det är sent 80-tal. Reagan sitter i Vita Huset, Miami Vice dominerar tv-rutan och japanerna bygger sportbilar som ger Detroit sömnlösa nätter. Amerikansk muskel är plötsligt inte tillräckligt, man behöver något nytt. Något som kan skaka om både Stuttgart och Tokyo.

Så vad gör Chevrolet? Jo, de ringer Lotus i England (!). Resultatet blev ZR-1: en Corvette som inte längre bara var snabb i en rak linje, utan som plötsligt kunde svänga och överleva på en bana.

Denna bilen är till salu hos AutoCollection Sweden AB – Klicka här för att komma till företaget.

Visst, ZR-1 kom på Bushs tid men är utvecklad i Reagan-eran, redo för Bush-eran.

Snittfart på 276 km/h

Inredningen? Röd. Brutalt röd. Så röd att det känns som att hela kupén är doppad i ketchup och chili. Men det är helt rätt, ZR-1 var ingen bil för blyga själar. Den var byggd för att ta plats, dåna fram och köras hårt.

Och kördes, det gjorde den. 0–100 km/h på runt 4,5 sekunder, toppfart över 280 km/h. Världsrekord i uthållighetskörning: 402 mil på 24 timmar i snittfart 276 km/h. En bil byggd för att bevisa en poäng: att USA:s gatbilar även kunde mäta sig med Ferrari och vinna.

Betalt samarbete med Mekonomen.

Ironiskt, men också briljant

Idag? ZR-1 är ett stycke bilhistoria. Ett kantigt, rött manifest över en tid när amerikanarna till slut bestämde sig för att bli seriösa. Och det med hjälp av britterna. Ironiskt, men också briljant.

En Corvette ZR-1 är inte bara en bil. Den är ett rocksolo på glasfiber, en röd explosion av 90-tal och ett samarbete över Atlanten som faktiskt förändrade allt.

Motor Corvette C¤
Inte bara muskler, utan en hjärna också. LT5 var beviset på att amerikanarna kunde mer än att bara bygga big blocks.

Under huven

En LT5 V8 på 375 hästar (senare upp till 405 hk). Helt i aluminium, med dubbla överliggande kamaxlar och 32 ventiler. Den såg ut som en vanlig C4… tills man öppnade motorhuven. Då var det mer Cambridge-examen än high school bal. DOHC* och 32 ventiler gjorde att den kändes mer som en Ferrari V8 än en smått burdus amerikansk big block.

*Double Overhead Camshaft, alltså dubbla överliggande kamaxlar.

När ”lite-för-mycket-av-allt” var det samma som lagom.

Ta med dig känslan av motorsport i alla väder

Vill du sälja en entusiastbil?

Fyl i nedan så tar vi kontakt och hittar rätt marknadsplats för dig.

Sportbil Auktion

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *