Din varukorg är för närvarande tom!

Ingen lust att läsa? Tryck på play och luta dig tillbaka (enbart på svenska)
När Lotus gav Corvette vingar
Det är sent 80-tal. Reagan sitter i Vita Huset, Miami Vice dominerar tv-rutan och japanerna bygger sportbilar som ger Detroit sömnlösa nätter. Amerikansk muskel är plötsligt inte tillräckligt, man behöver något nytt. Något som kan skaka om både Stuttgart och Tokyo.
Så vad gör Chevrolet? Jo, de ringer Lotus i England (!). Resultatet blev ZR-1: en Corvette som inte längre bara var snabb i en rak linje, utan som plötsligt kunde svänga och överleva på en bana.
Denna bilen är till salu hos AutoCollection Sweden AB – Klicka här för att komma till företaget.

Snittfart på 276 km/h
Inredningen? Röd. Brutalt röd. Så röd att det känns som att hela kupén är doppad i ketchup och chili. Men det är helt rätt, ZR-1 var ingen bil för blyga själar. Den var byggd för att ta plats, dåna fram och köras hårt.
Och kördes, det gjorde den. 0–100 km/h på runt 4,5 sekunder, toppfart över 280 km/h. Världsrekord i uthållighetskörning: 402 mil på 24 timmar i snittfart 276 km/h. En bil byggd för att bevisa en poäng: att USA:s gatbilar även kunde mäta sig med Ferrari och vinna.
Ironiskt, men också briljant
Idag? ZR-1 är ett stycke bilhistoria. Ett kantigt, rött manifest över en tid när amerikanarna till slut bestämde sig för att bli seriösa. Och det med hjälp av britterna. Ironiskt, men också briljant.
En Corvette ZR-1 är inte bara en bil. Den är ett rocksolo på glasfiber, en röd explosion av 90-tal och ett samarbete över Atlanten som faktiskt förändrade allt.
Fakta: Chevrolet Corvette C4 ZR-1
- Produktion: 1990–1995
- Toppfart: ca 281 km/h
- 0–100 km/h: ca 4,5 sekunder
- Vridmoment: 502 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift (RWD)
- Vikt: ca 1 550 kg
- Designer: Jerry Palmer (exteriör), Dave McLellan (chefingenjör), Lotus Engineering (motor LT5)
- Runbox gillar: Att ZR-1 skrev in sig i historien 1990 genom att slå 12 FIA-uthållighetsrekord. 679 mil på 24 timmar med en snittfart på 276 km/h.

Under huven
En LT5 V8 på 375 hästar (senare upp till 405 hk). Helt i aluminium, med dubbla överliggande kamaxlar och 32 ventiler. Den såg ut som en vanlig C4… tills man öppnade motorhuven. Då var det mer Cambridge-examen än high school bal. DOHC* och 32 ventiler gjorde att den kändes mer som en Ferrari V8 än en smått burdus amerikansk big block.
*Double Overhead Camshaft, alltså dubbla överliggande kamaxlar.



Ta med dig känslan av motorsport i alla väder
-
Nyckelring – Sparco
15,00 € -
Ferrari T-shirt från Puma
95,00 € -
Keps – Martini Racing Sparco Blå och röd
80,00 € -
Sparco Paraply
35,00 € -
Sparco Martini Racing Solglasögon
99,00 €
Vill du sälja en entusiastbil?
Fyl i nedan så tar vi kontakt och hittar rätt marknadsplats för dig.
Lämna ett svar