BMW 1800 Neue Klasse 1964

Föregångaren till BMW 5-serie

Året var 1960, och BMW var inte direkt den där självsäkra premiummärket som poserar utanför operahus med självkörande elbilar. Nej, det var mer… ”Håller vi ens året ut?”. Företaget låg i ekonomisk kris, cheferna grälade mer än de räknade pengar, och Volkswagens Bubbla åt upp marknadsandelar som om det vore sauerkraut.

In kom Herbert Quandt – den där typen av industriherre som bär kostym även i duschen. Han räddade BMW från en fientlig övertagning och sa något i stil med: ”Wir brauchen ein Auto. Nicht zu klein. Nicht zu groß. Sondern genau richtig. Wie ein guter Bierkrug.

Det är denna bil som du nu har möjlighet att köpa. Notera att familjen har satt dragkrog och extra backspegler på då de hade den som dragbil till husvagnen.

BMW:s 1800 räddade inte bara märket – den skapade BMW som vi känner det idag: en balans av körglädje, premiumkänsla och exakt tillräckligt med utrymme för en pretentiös portfölj.

Och det mest imponerande? BMW 1800 håller en modern standard som få andra bilar från 1964 ens kommer i närheten av. Med rätt skött exemplar får du fortfarande en körkänsla som får både gamla Volvos, Volkswagen Typ 3:or och tidiga Porsche 911 att kännas antingen lantliga, ljudliga – eller livsfarliga. Den är inte bara ett stycke bilhistoria. Den är ett bevis på att tysk ingenjörskonst inte åldras – den jäser långsamt, som en riktigt bra Riesling.

Och så föddes idén om ”Neue Klasse”, en serie moderna, sportiga, fyradörrars bilar som skulle vara mer än bara ett transportmedel. De skulle vara en förlängning av din tyska själ.

Först kom 1500a:. En revolution med raka linjer, pigg motor, och ett namn som mer lät som en momsdeklaration än en sportbil. Men 1963 gjorde BMW det mest tyska man kan tänka sig: de lade till fler kubik.

Resultatet blev BMW 1800 – rak fyra, 90 hästkrafter och nog med vrid för att du skulle kunna köra om en Opel och hinna till jobbet i tid för att lyssna på nyheterna om DDR.

Bilen blev en succé. Journalister jublade, ingenjörerna klappade varandra på axeln (och sedan gick tillbaka till att förbättra vevstaken), och kunderna… ja, de fick plötsligt känna på vad som händer när tyskt stål möter välsvarvade växellådor.

OBS. Inte bilen på videon men visar potentialen. Videon visar upp en BMW 1600 som är restmoddad.

BMW 1800 Neue Klasse

Utropspris 1 500,00 

Status: Begagnad

Återstående tid:

Auktionen avslutas: juni 15, 2025 8:00 e m
Tidszon: UTC +2

Reservationspris har inte uppnåtts

Kategori:

Budhistorik

maj 26, 2025 7:00 e mstartade auktionen

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *