De Tomaso Pantera GTS i röd och svart lack, fotograferad i profil framför industriell byggnad.

När djävulen lärde sig prata italienska

Det sägs att det var en lördagsnatt i Modena när någon tappade förståndet och korsade en Ford Mustang med en Ferrari. Resultatet blev De Tomaso Pantera. En bil så vacker att man förlåter den för allt. Till och med för att den ibland vägrar starta utan att först ha blivit smekt över motorhuven och lovad en flaska italienskt rödvin.

Köp bilen hos AutoCollection Sweden AB

Interiör i De Tomaso Pantera GTS – vit läderinredning och italiensk instrumentpanel med gröna mätare.
Att kliva in här är som att gå in i en italiensk nattklubb på 70-talet. Vitt läder, gröna mätare och en doft av olja, bensin och arrogans.

Orginalet

Jag försöker starta den. Ingenting händer. Bara ett torrt klick, som ett hån från någon gammal italiensk ande. Jag tittar på ägaren. Han suckar, reser sig långsamt, går till bagaget och plockar fram en flaska Amarone. Jag tror att han ska dricka den. Men nej, han skruvar av korken och häller ut vinet över motorhuven – som om bilen vore ett helgon som kräver offer.

Sedan sätter han sig lugnt bakom ratten, tittar på mig och vrider om nyckeln.
Och där händer det.

Motorn hostar till, harklar sig, som om den väcks ur en mardröm och plötsligt förvandlas världen till vibration. Det är en amerikansk V8 på steroider. 5,8 liter ren anarki. Den ryter inte, den skrattar. Det där hånskrattet som bara bilar från 70-talet kan leverera, innan allt blev tyst, rent och förnuftigt.

Text och foto: Emil Hamlin

Sidovy på De Tomaso Pantera GTS med logotyp och breda bakdäck – klassisk 1970-talsdesign i rött och svart.
Den mattsvarta sidoremsan med texten Pantera GTS är mer än design, den är en påminnelse om en tid när människor rökte i fabrikerna och byggde bilar som kunde krossa moral med sina bakdäck.

Sparco ryggsäck Martini Racing

145,00 

De Tomaso Pantera GTS

  • Produktion: 1972–1992
  • Toppfart: ca 250 km/h
  • 0–100 km/h: ca 5,5 sek
  • Hästkrafter: 350–365 hk vid 6 000 rpm
  • Vridmoment: 430 Nm
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • Vikt: ca ca 1450 kg
  • Designer: Tom Tjaarda (Ghia)
  • Motortyp: Ford Cleveland V8, 5.8 liter
  • Antal cylindrar: 8
  • Byggmaterial: Stålkaross med glasfiberpaneler
  • GTS: Gran Turismo Sportivo (inte Spyder)
  • Runbox gillar: Italiensk design och amerikansk brutalitet i samma bil.
Betalt samarbete med Mekonomen.
Chassinummerplåt på De Tomaso Pantera GTS med märkning från De Tomaso S.p.A. och AGIP-specifikationer.
Den lilla aluminiumplåten som berättar allt: tillverkaren, motornumret och AGIP:s rekommendationer. En teknisk signatur på italienskt temperament och amerikansk kraft.

Ta med dig känslan av motorsport i alla väder

Vill du sälja en entusiastbil?

Fyl i nedan så tar vi kontakt och hittar rätt marknadsplats för dig.

Sportbil Auktion

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *