När framtiden kom klädd i Pascha

Det finns bilar som inte bara kör dig från punkt A till B, utan de teleporterar dig direkt till en annan tidsålder. Porsche 928 S från 1982 är en sådan maskin. Det är Stuttgart 80-tal destillerat: V8 i fronten, schackrutiga Pascha-säten i kupén och en formgivning som får den att se ut som en konceptbil som smitit från bilsalongen i Genève.

Denna bilen är till salu hos AutoCollection Sweden AB – Klicka här för att komma till företaget.

Baksätet i Pascha – mer konstinstallation än familjevänlig sittplats.

Porsche gjorde nattklubb av en GT

Pascha-inredningen måste nämnas direkt. Svart-blått rutmönster som hypnotiserar föraren. Vissa säger att det kan framkalla yrsel. Jag säger: det är som att ha en nattklubb från Düsseldorf i knät. Man förväntar sig nästan att Kraftwerk ska börja spela så fort man sätter sig.

Betalt samarbete med Mekonomen.

Perfekt viktbalans

928:an var dessutom ingen lättviktare. Drygt ett och ett halvt ton stål, aluminium och plaststötfångare. Men tack vare transaxel-layouten fick man perfekt viktbalans. Den gick som på räls, men med en komfort som gjorde att man faktiskt kunde åka långt utan att vilja lämna in ryggslutet till kiropraktorn efteråt.

I dag är 928 S inte bara en Porsche, det är ett modernt Porsche-museum. En påminnelse om när bilvärlden vågade tänka nytt. Och kanske, bara kanske, är den ännu coolare nu än den var då. För vem kan motstå en futuristisk GT med Pascha-mönster, pop-up-lampor och en V8 som morrar som om den hade en egen agenda?

Sparco ryggsäck Martini Racing

145,00 

Porsche 928 S (1982)

  • Produktion: 1979–1986 (928 S)
  • Toppfart: ca 254 km/h
  • 0–100 km/h: ca 6,6 sekunder
  • Vridmoment: ca 400 Nm @ 4 100 rpm
  • Drivning: Bakhjulsdrift (transaxel-layout)
  • Vikt: ca 1 530–1 600 kg
  • Designer: Wolfgang Möbius (Porsche Designteam)
  • Motortyp: V8, vattenkyld, frontmonterad
  • Antal cylindrar: 8
  • Byggmaterial: Stålkaross, dörrar och huv i aluminium, plaststötfångare
  • Runbox gillar: Den futuristiska Porsche som skulle ersätta 911. V8, Pascha-inredning och en design som såg mer ut som en rymdkapsel än en sportbil.
4,7 liters V8 med vridmoment nog att välta en nattklubb i Düsseldorf.

V8

Under huven mullrar en 4,7-liters V8 med runt 300 hästar. På pappret betyder det 0–100 på 6,6 sekunder och en toppfart på 254 km/h. På vägen betyder det en sorts tysk-amerikansk kompromiss: autobahn-disciplin möter motorvägs-cruising. Porsche tänkte att detta var framtiden, att 911:an skulle pensioneras. Ironin? Fyrtio år senare byggs 911 fortfarande medan 928 blivit kult.

Digital klimatkontroll och kassettband – hightech och high fidelity i perfekt 80-talskombination.
260 km/h på mätaren – på 80-talet var det här ren science fiction.
GT-formatet: bred bak, smala rutor och en självklar närvaro.
Pascha-inredning. Mer hypnotiserande än vilken Spotify-lista som helst.
Helheten sitter i detaljerna.

Ta med dig känslan av motorsport i alla väder

Vill du sälja en entusiastbil?

Fyl i nedan så tar vi kontakt och hittar rätt marknadsplats för dig.

Sportbil Auktion

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *