Din varukorg är för närvarande tom!

RAM 1500 Tungsten
Jag åkte till norrut längs kusten till Malmgren Bil i Munkedal för att fota en pickup. Det var i alla fall vad de sa. Men de kunde lika gärna ha sagt att jag skulle plåta en Bentley…
För när RAM 1500 Tungsten rullade in framför kameran, med sin pärlvita lack, quiltade lädersäten och taklucka som öppnar upp mot sommarhimlen över Bohuslän, blev det tydligt: det här är inte vilken arbetsbil som helst. Det här är ett statement. Ett rullande vardagsrum. En lyxbil, byggd för skitvägar.
Vi stod nere vid vattnet, båtarna kluckade i gästhamnen och vinden rörde försiktigt i björklöven. Ljuset var mjukt, doften av hav och barrskog låg som ett filter över hela scenen. En plats som vanligtvis tillhör Volvo-kombis och gummistövlar men nu var det fullsize-Amerika som gällde.
Och vilken maskin det är.

RAM 1500 – Lyx i leran
RAM 1500 Tungsten bär sitt namn med stolthet. Döpt efter grundämnet volfram eller tungsten som det heter på engelska och symboliserar det styrka, täthet och exklusivitet. Ett namn som bokstavligen betyder “tung sten” på svenska, och som här använts för att signalera att du inte bara kliver in i en pickup, du kliver in i ett monument på hjul.
Det här är den mest påkostade RAM som någonsin byggts. Och det märks. I varje söm, varje knapp, varje välisolerad decibel.
Under huven ligger inte längre den klassiska V8:an. Istället hittar vi något ännu mer raffinerat: en 3.0 liters Hurricane I6 twin-turbo, en rak sexa med 540 hästkrafter och ett vridmoment på över 700 Nm. Det är en motor som kombinerar brutal kraft med modern effektivitet och ett ljud som är mer jetmotor än mullrande gubbragg.
Men det som verkligen imponerar är inte råstyrkan, det är känslan. Hur Klipsch-ljudsystemet fångar varje nyans av din favoritlåt. Hur luftfjädringen sveper undan gropar och ojämnheter som om du körde på sammet. Hur ljudnivån i kupén är så låg att om du anstränger dig kan du höra passagerarens tankar.
RAM Tungsten är byggd för att göra jobbet. Men den gör det med vita handskar, kostym och ett självsäkert leende.

Lyx för grusvägar
Tungsten-versionen får dig att undra om du verkligen behöver en SUV. Det här är en bil som kan dra upp till 5 ton, ta sig fram i terräng, men samtidigt omfamna dig med massagefunktioner, Alcantara, uppvärmda och ventilerade säten både fram och bak.
Panoramataket ger dig Bohusläns himmel i widescreen. Den enorma mittskärmen (12 tum) ger dig all kontroll du kan önska. Den ser inte bara ut att kosta en förmögenhet, den känns så också (till skillnad från mycket annat idag).
Men kanske är det ändå känslan av kontrast som gör RAM 1500 Tungsten så speciell. Den är både Bentley och byggare. Både konferensrum och lastdjur. En bil som inte kompromissar och som du gärna fotar, oavsett om du är på uppdrag eller bara på väg hem från bygget.

Malmgren Bil
Malmgren Bil är en återkommande kund till oss. Det är alltid med spänning man åker dit för man vet aldrig vad som väntar. Är det en RHO, en Tungsten eller en numera klassisk TRX?
Ibland är det är det husbilar, ibland är det personalfoton. I våras var det något så oväntat som tårta! Ja, ni läste rätt. Kommunen kom och bjöd på tårta för att de var ”Det goda exemplet” i Munkedal Kommun. Exakt vad det innebär får ni googla upp själva men jag misstänker att entreprenörer som expanderar i små kommuner är som guld, eller kanske volfram, i kommunens ögon.


Vill du köpa en US-Pickup?
Jag kan varmt rekommendera att du kontaktar Malmgren Bil för en provkörning. De har inte bara exklusiva pickups som skulle få självaste Påven att kasta avundsjuka blickar från sin Popemobil, de har också modeller för oss vanliga dödliga. Vare sig du söker lyx, kraft eller bara ett riktigt bra arbetsfordon finns något för dig.
Lämna ett svar