Ingen lust att läsa? Tryck på play och luta dig tillbaka (enbart på svenska)

Shelby GT350! när Mustang blev racing

Det här är inte en vanlig Mustang. Det här är Mustangen där någon druckit tre koppar svart kaffe på tom mage, slängt upp på ett gympass och sedan skickat rakt ut på racerbanan. Shelby GT350 är bilen som bevisade att amerikanarna kunde mer än att köra rakt fram på en quarter mile.

Färgen? Wimbledon White med blåa stripes. Den ser ut som om någon tagit en tandkrämstub från Colgate och gjort den till bil. Och det funkar. Den ser ren, snabb och förbannat målmedveten ut.

Här inne finns inga skärmar, inga mugghållare och definitivt ingen klimatkontroll. Bara plåt, svett och en ratt som vill slå tillbaka, precis som Shelby tänkte sig.

En nära dödenupplevelse

Kliv in i kupén och du inser direkt att här finns inget mys. Ingen radio som spelar Sam Cooke, inga mattor som dämpar ljudet. Bara hårda, svarta racingstolar, en ratt i trä som ser ut att vilja bitas och ett instrumentkluster som skriker “håll koll, annars dör du”. Man sitter lågt, man sitter fastspänd och man känner redan vid stillastående att bilen vill vidare.

Sparco ryggsäck Martini Racing

145,00 

Inget trams!

Och namnet då? GT350. Måste väl betyda något avancerat, tänker man. Sanningen är betydligt roligare. Carroll Shelby fick frågan om vad bilen skulle heta och han pekade helt enkelt ut avståndet mellan hans kontor och verkstaden. 350 fot. Klart. Det var Shelby i ett nötskal, snabba beslut, mycket attityd och minimalt med trams.

Shelby GT350 är helt enkelt bilen som förvandlade Mustangen från ungdomens första bil till ett seriöst hot på racingbanan.

665 miles. Det är färre mil än vad många kör till golfklubben på en sommar.

Shelby Mustang GT350

  • Produktion: 1965–1966
  • Topphastighet: ca 200 km/h
  • 0–100 km/h: runt 6,5 sekunder
  • Hästkrafter: ca 306 hk
  • Vridmoment: 447 Nm
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • Vikt: ca 1 200 kg
  • Designer: Carroll Shelby (baserad på Ford Mustang fastback av Gale Halderman)
  • Motortyp: V8 small-block
  • Cylindrar: 8
  • Byggmaterial: Stålkaross, glasfiberhuv på vissa bilar, enklare inredning i vinyl/läder
  • Runbox gillar: Den första riktiga racing-Mustangen, byggd för att vinna både på gata och bana
Under huven: en 289 kubiktums V8 som levererade 306 hästar redan 1965. Inga turbos, inga hybrider – bara rå metall och förgasare som vill dränka världen i bensinångor.

Cheeseburger with extra everything

Och ljudet. Den lilla V8:an på drygt 300 hästar låter som om den ständigt harklar sig, redo att ryta till så fort du petar till gaspedalen. Det är ett vrål som får en att tänka på rockklubbar, brända däck och sena kvällar vid bensinmackar där oljedoften blandas med hamburgare.

Betalt samarbete med Mekonomen.

Titta, titta, den svänger!

Men det bästa? Shelby GT350 kunde faktiskt svänga. Den hade styvare fjädring, bättre bromsar och en balans som gjorde att europeiska sportbilar plötsligt började kasta nervösa blickar över Atlanten. Det här var ingen vanlig amerikansk muskelkloss, det här var en bil för kurvor och raksträckor på lika villkor.

Hårda stolar, fyrpunktsbälten och en röd brandsläckare som påminner dig om vad Shelby GT350 är byggd för.
Bakaxeln må se enkel ut, men när Shelby var klar fick Mustangen väghållning som skrämde livet ur europeiska sportbilar.
En Shelby GT350 med serienummer 005. Det här är inte bara en bil, det är en enhörning på fyra hjul. Så pass unik att den får superbilar att kännas som massproducerade hushållsapparater.
Bur, bälten och reservhjul i baksätet. Shelby GT350 prioriterade varvrekord framför familjeutflykter.

Ta med dig känslan av motorsport i alla väder

Vill du sälja en entusiastbil?

Fyl i nedan så tar vi kontakt och hittar rätt marknadsplats för dig.

Sportbil Auktion

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *