En Giugiaro för folkhemmet – Volkswagen Golf Mk1
Det är svårt att inte le lite när man ser en Volkswagen Golf Mk1. Den står där, liten men självsäker, som en folkhemmets trotjänare. Men det är mer än bara en bil; det är Giorgetto Giugiaros geniala handstil i ett format som alla har råd med – en Maserati för ICA-parkeringen
Giugiaro, mannen bakom DeLorean DMC-12 och Maserati Ghibli, gav världen inte bara hyperbilar utan också denna enkla skönhet. Och här är den, i retroblått, med originalinteriör som doftar 70-tal och fälgar som viskar om ägarens rebelliska sida. Det är ett rullande tidsdokument, en påminnelse om att stor design inte behöver vara otillgänglig.

Just nu: Få en gratis film som når tusentals extra sportbilsköpare!

Originalet som tidskapsel
Att denna Golf Mk1 har överlevt åren i ett så autentiskt skick är imponerande. Interiören är orörd, och det är en fröjd att sätta sig bakom ratten och känna att man färdas tillbaka till 70-talet. Även om plåtfälgar kanske hade varit pricken över i:et, ger detta exemplar en känsla av nostalgi som är svår att slå.


Ett stycke designhistoria på rea
Interiören är som hämtad från en rökig tyskt bensinmack 1974 – komplett med den där orörda plastkänslan som dagens bilar försöker kopiera men aldrig lyckas. Och låt oss prata om färgen. Den ljusblå nyansen är så modig att den skulle kunna få en Volvo att rodna. Det är Giugiaro som vinkar till oss från historien och säger: ”Ja, det går att göra vardagen elegant.”
Men låt oss inte romantisera för mycket. Originalfälgarna är utbytta mot något mer samtida, och ja, det är kanske ett stilbrott. Men det är också lite punk – Golf Mk1 är trots allt bilen som alltid varit redo att formas efter ägaren.

Funktion möter form
Den här bilen är inte bara snygg – den fungerar. Medan Maseratin får dig att plocka fram plånboken varje gång den hostar till, är Golfen din trogna vän. Den startar på vintern, dricker lite bensin och klagar inte ens om du råkar lämna den ute i regnet. Det är en påminnelse om varför den blev ”bilen för folket”.

En Giorgetto Giugiaro för din egen garageuppfart
Så, vill du äga en del av bilhistorien utan att belåna huset? Här är din chans. Denna Volkswagen Golf Mk1 väntar på en ny ägare som förstår att storhet ibland kommer i små, blå paket.
Är ni intresserad av att köpa just denna bil så finns den hos:
JLW Company
Hävertgatan 31
254 42 Helsingborg
Tel: 042 – 25 28 60
info@jlwcompany.se
Har du en bil som du en entusiastbil funderar på att sälja?
Boka din auktion idag och säkra att du får en bra presentation!
Fyll i dina uppgifter
Vi återkopplar och bokar en tid som passar er.

Tips vid fotografering
Välj rätt tid och plats
Fotografera bilen utomhus på en plats som inte distraherar från själva bilen, som exempelvis en neutral bakgrund som en parkeringsplats eller en landsväg. Tidigt på morgonen eller sen eftermiddag ger mjukt ljus som undviker skarpa skuggor och reflexer på bilens yta.
Rengör bilen noggrant
Se till att bilen är i toppskick. Tvätta både exteriör och interiör grundligt. Smuts eller damm kan göra att bilen ser mindre attraktiv ut och distrahera från bilens bästa egenskaper.
Visa alla viktiga detaljer
Ta bilder från flera vinklar för att ge en komplett bild av bilen. Inkludera bilder av alla sidor, front, bak, interiör, motor, och närbilder på eventuella unika detaljer, såsom fälgar eller emblem.
Undvik reflexioner och blänk
Reflexioner från solen eller omgivningen kan försämra bilens utseende på bilderna. Om du fotograferar i direkt solljus, se till att vinkla kameran för att minimera störande reflexioner. En polariseringsfilter kan också hjälpa till att ta bort blänk.
Korrekt exponering och fokus
Se till att bilderna är skarpa och väl exponerade. Använd stativ för att undvika skakiga bilder och justera kamerainställningarna för att få korrekt ljus, särskilt om du fotar på platser med mycket skugga eller varierande ljus.
Lämna ett svar